Când a apărut prima mașină electrică?

Când a apărut prima mașină electrică?
Distribuie daca iti place articolul

Timp de mai bine de un secol automobilul electric nu a prezentat prea mare interes pentru societate. Până la urmă, de ce ai vrea un automobil care se încarcă greu, are autonomie mică, nu este puternic și nu oferă acea senzație a unui motor care zvâcnește sub tine?

Odată cu trecerea în secolul XXI societatea a început să conștientizeze din ce în ce mai puternic că automobilele cu ardere internă contribuie la poluare, motiv pentru care a început să se acorde o atenție din ce în ce mai mare motoarelor electrice. La început timid, cu câteva hibride, ulterior ceva mai agresiv cu modelele construite de Elon Musk iar într-un final în masă, cu modele de mașini electrice construite de cele mai mari branduri ale lumii.

Ceea ce puțini știu însă este că istoria automobilului electric începe cu multă vreme înaintea comercializării sale în masă. Primul motor electric a apărut încă din 1828, atunci când maghiarul Anyos Jedlik a gândit un automobil destul de interesant pentru acea vreme. 6 ani mai târziu Thomas Davenport a realizat un automobil propulsat de un motor cu curent continuu iar în 1835 doi olandezi realizează și ei un automobil electric, acționat de baterii reîncărcabile, însă doar în miniatură.

 Primul motor electric din lume de Anyos Jedlik
Primul motor electric din lume de Anyos Jedlik

Ușor, ușor apare locomotiva electrică și vehiculul electric de dimensiuni mari, care este acționat de baterii reîncărcabile, ca mai apoi, în 1899, belgianul Camille Jenatzy să construiască primul automobil electric cu care depășește 100 de km/h.

 

 Ilustrația "La Jamais Contente", primul automobil care a ajuns la 100 km / h în 1899
Ilustrația “La Jamais Contente”, primul automobil care a ajuns la 100 km / h în 1899

 

Până prin 1920 au tot fost gândite mașini electrice, iar în America nu mai puțin de o treime din totalul automobilelor funcționau pe bază de electricitate. Totuși, timp de aproape un secol mașinile propulsate de motoarele electrice nu au reușit să se impună, cedând în fața automobilelor cu benzină și motorină.

De ce nu au devenit populare mai devreme mașinile electrice?

Motivul a fost simplu: Henry Ford. Acesta a creat autovehiculele alimentate cu gaz care puteau fi achiziționate cu mult mai puțini bani decât autovehiculele electrice, ceea ce a convins întreaga societate de la începutul secolului XX.

În 1912 o mașină electrică putea fi achiziționată cu 1750 de dolari, în timp ce o mașină produsă de Ford putea fi achiziționată cu 650 de dolari. Diferența era uriașă, așadar, majoritatea producătorilor s-au focusat pe mașinile cu gaz.

Mașina electrică a prezentului

Anii ‘70 au însemnat o revenire timidă a mașinii electrice, în condițiile în care problemele legate de poluare au început să fie din ce în ce mai accentuate. Deși destul de mulți producători au început să investească în motorul electric, interesul publicului nu a fost foarte mare. Mașinile electrice din anii ‘70 erau foarte limitate în ceea ce privește autonomia și nu ofereau foarte mult confort. Astfel, vânzările au fost infime și mulți producători au renunțat la idee.

Anul 1990 a venit însă cu noi reglementări privind emisiile poluante iar General Motors a produs 1117 mașini EV, cu o autonomie de 160 de km și câteva dotări foarte interesante. Reacția consumatorilor a fost una pozitivă, însă majoritatea mașinilor au fost distruse pentru că nu erau profitabile pentru gigantul auto.

Epoca modernă a mașinilor electrice a început cu Toyota Prius, care a fost lansată în 1997 și a ajuns disponibilă în întreaga lume în anul 2000. Prius nu era 100% electric, ci era ajutat și de un motor cu ardere internă, ceea ce l-a făcut extrem de popular. 50 000 de exemplare au fost vândute încă din primul an de la lansare. Succesul său a dat naștere unor modele de la Nissan, GM sau Volkswagen până în 2010. După 2010 toți producătorii de mașini au început să investească în motorul electric ceea ce a dat naștere la performanțe uriașe, cum ar fi autonomia de peste 600 de km.

Cu siguranță, mașina electrică este mașina viitorului, iar acest lucru se vede prin rapiditatea cu care numărul vânzărilor crește, dar și prin faptul că majoritatea guvernelor încurajează achiziția acestui tip de mașină. Se preconizează că în maxim 10 ani automobilele electrice vor depăși ca număr automobilele cu ardere internă iar în următorii ani vor prelua controlul. Istoria continuă, așadar.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *